woensdag 4 juli 2012

Politicus

In Heemstede zijn nog winkels waar de tijd stilstaat. Dat valt op omdat het dorp sinds de jaren 90 overspoeld is met trendy zaken voor dames. Kleding en hippe interieurdingetjes met een korte gebruiksduur. Elke derde dinsdag van de maand is het grofvuildag. Dan staan al deze hippe dingetjes 2 jaar later verschoten te wachten op Turk of Pool, die bij het krieken van de dag afgedaald zijn uit hun galerijflats in Schalkwijk.
Op de Zandvoortselaan is zo'n winkel. In electronische gebruiksartikelen.
Gloeilampen, broodroosters, waterkokers, straalkachels. De eigenaar ken ik al 35 jaar. Hij kent mij niet. Hij heeft een afstandelijke hoffelijkheid die niet samengaat met belangstelling voor het individu. 35 jaar geleden was hij al oud, terwijl hij toen mijn leeftijd gehad moet hebben. De prijzen liegen er niet om. Een beetje broodrooster moet 50 euro kosten. Joost mag weten wat de eigenaar beweegt om steeds maar weer het loopje van 'achter' naar de winkel te maken.

Ik vraag hem of hij nog broodroosters verkoopt met zijkleppen, van Princess meen ik mij te herinneren. Als door een wesp gestoken zegt de man dat die van Inventum waren, en dat die alleen nog in 2ehands winkels te krijgen zijn. Op marktplaats, vraag ik. Nee, in de Kleine Houtstraat, bijt hij mij toe.

Mijn zoon is bij de deur blijven staan en doet die open en dicht, omdat hij niet snapt waar dat belletje de hele tijd vandaan komt.

Ik bedank de man voor de tip.
Dit is geen verkoper maar een politicus. De winkel is een daad van verzet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten