maandag 2 juli 2012

Rolverdeling

"De genotsgoeroe en de prestatienazi vechten elkaar de tent uit. Allebei denken ze aan de lezer. De eerste wil hem aan het lachen maken, maar vergeet naar de winkel te gaan om pen en papier te kopen. De tweede is zo gründlich en pünktlich dat hij de wilde alpenweide der inspiratie in zijn ijver verandert in een schrijnende monocultuur.
Het lijkt alsof de genotsgoeroe de luie flikker is, maar dat is gezichtsbedrog.
De prestatienazi is lui omdat het een machine is, hoewel hij zich graag voor zijn prestaties op zijn schouders laat slaan.
Het leven begint en eindigt bij de goeroe.
De nazi is de kip-zonder-kop, de werkbij, waar je niet naar moet luisteren, omdat hij alleen maar nabouwt wat hij bij de kapper hoort en op de tv ziet. De dingen die hij zegt zijn een copie van een copie van een copie. Hij is een hoer die door duizenden penissen is genomen en pretendeert zich te herinneren welke penis op dinsdag 24 maart, vlak na twaalven in haar binnendrong. Hij denkt met zijn vagina, dus dat wordt niks.
De goeroe heeft gevoel voor humor, maar is vergeetachtig. Hij staat open voor verrassingen, maar struikelt daardoor over stoeptegels. Hij is gericht op de kosmos, de grote lijnen, de verbanden die de betekenissen fluisteren.
De goeroe zit op een terrasje achter een pint naar de lekkere wijven te kijken, terwijl de nazi naar de bonnetjes staart of hij niet wordt opgelicht. De goeroe heeft het veld met wilde bloemen ontdekt. De nazi heeft de bosmaaier al gepakt en verjaagt al het wilds zwaaiend en zwetend. De goeroe haart zijn zeis en betast het veld met elke slag, maar je moet niet verbaasd staan als hij een kwartier later een dutje ligt te doen, want werken vindt hij saai.
De kunst is om de productiedwang (het domein van de nazi) niet te laten winnen van de goeroe, die het liefst de hele dag in zijn eentje zit te glimlachen om zijn geniale invallen. De nazi moet er op letten dat de goeroe aan het werk is, en zelf niet teveel doen. Buiten op een stoel gaan zitten wachten en af en toe door het raam naar binnenkijken of Mozart nog wat doet. Bezoek afwimpelen en verkoopplannetjes bedenken.
Jeder muß seinen Platz kennen, dann klappt's."

(opgetekend door Salieri omstreeks 3 uur in de morgen, wakker gemaakt en gedicteerd door de meester)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen